Porcelanowa historia na 100-lecie odzyskania niepodległości

Rzadziej pamiętamy o przedsiębiorstwach, które mimo niesprzyjających warunków stworzyły silne, narodowe marki, obecne na rynku do dziś. Porcelana z trójkątnym ćmielowskim emblematem od 228 lat pomaga kultywować rodzimą tradycję i sławi polskie rękodzieło na całym świecie.

Ćmielów to jedna z najstarszych polskich marek. Jej początki sięgają 1790 roku, kiedy miejscowy garncarz Wojtas skupił wokół siebie grupę rzemieślników i stworzył niewielką manufakturę produkującą wyroby gliniane i fajansowe. Początki funkcjonowania wytwórni przypadły na trudne dla Polski lata. Mający nastąpić za kilka lat trzeci rozbiór Polski i wiążące się z nim zmiany gospodarcze mogły na zawsze zakończyć działalność ćmielowskich zakładów. Mimo niesprzyjających okoliczności fabryka nieprzerwanie funkcjonowała, dodając ducha determinacji dzielnym i dumnym Polakom. Nie zmieniły tego kolejne zawirowania historyczne, takie jak wybuch powstania listopadowego, które nieustannie chwiały krajową gospodarką.

Wręcz przeciwnie – początek nowego wieku był dla zakładów owocnym czasem, czego dowodem jest między innymi Grand Prix na Wszechrosyjskiej wystawie w Petersburgu otrzymany przez wyroby z Ćmielowa. I Wojna Światowa utrudniła produkcję, jednak została ona w pełni wznowiona w 1920 roku, by w latach 30’ znów święcić triumfy. Fakt ciągłości pracy ćmielowskiej fabryki w okresie niewoli był niezwykle istotny w kontekście gospodarczym, ale także (a może przede wszystkim) kulturowym. W czasach zaborów, kiedy państwo formalnie nie istniało, Polacy znacznie silniej niż przedtem kładli nacisk na zachowanie swojej tożsamości, odrębności kulturowej. Sztuka użytkowa, jaką jest porcelana to ten wyjątkowy rodzaj twórczości, który towarzyszy człowiekowi na co dzień. Charakterystyczny trójkątny emblemat z literką „Ć”, widniejący na przekazywanej z pokolenia na pokolenia zastawie, dodawał otuchy i napawał dumą w trudnych chwilach.

Porcelanowa historia na 100-lecie odzyskania niepodległości

W okresie międzywojennym, dzięki determinacji i przeprowadzeniu odpowiednich zmian, wytwórnia podniosła się z ciężkich czasów stagnacji, a ćmielowska porcelana opanowała cały rynek krajowy i cieszyła się dużym uznaniem międzynarodowym. Były to czasy rozwoju artystycznego i tworzenia kultowych dzieł, gdyż w fabryce powstawały projekty takich autorytetów wzornictwa, jak Wincenty Potacki, czy Józef Szewczyk. W przededniu II wojny światowej ćmielowska fabryka była rozwijającą się i bardzo dobrze prosperującą wytwórnią. Mimo licznych problemów z zaopatrzeniem, robiono wszystko, by utrzymać produkcję i fachowców. Dzięki pracy i zaangażowaniu udało się zachować stabilną sytuację do końca wojny. Po jej zakończeniu, etapami przeprowadzano modernizację zakładu i funkcjonowanie fabryki powróciło na dawne tory. Co ciekawe, to właśnie w trudnych PRL-owskich czasach powstawały największe dzieła, jak chociażby kultowe, ćmielowskie figurki. Wyróżnikiem marki Ćmielów jest ciągła, nieprzerwana obecność w polskich domach od 228 lat i determinacja, która pomogła przetrwać mimo historycznych zawirowań. Przez te wszystkie lata nieoceniony był trud pracy i ogromne poświęcenie wszystkich tworzących ducha marki – projektantów, ceramików, artystów-malarzy.

Porcelanowa historia na 100-lecie odzyskania niepodległości

Niezwykle ważną rolę, zarówno w dawnych czasach jak i dzisiaj pełnią emocje, które były i w dalszym ciągu są, motywacją do codziennej pracy. To nie tylko przywiązanie do marki Ćmielów i jej tożsamości, ale także poczucie jedności, oddania i szacunku. Marka za najwyższą wartość uważa dziedzictwo kulturowe i rodzimą tożsamość, nieprzerwanie kultywując polską historię i obyczaje. Dziś kolekcje Ćmielowa to powrót do źródeł poprzez odtwarzanie najstarszych, jedynych w swoim rodzaju, kolekcjonerskich fasonów tradycyjnej porcelanowej zastawy.

Marka słynie z historycznych zestawów porcelany stołowej w nowym ekskluzywnym wydaniu. Ćmielowskie produkty trafiają do monarchów i głów państw na całym świecie. Ćmielowska fabryka z ogromną dumą obchodzić będzie 100-lecie odzyskania niepodległości. By pokazać jedność i podkreślić wartość, jakim jest przywiązanie i szacunek do ojczyzny. Z myślą o tym niezwykłym jubileuszu biało-czerwone barwy przybrały kultowe, porcelanowe kolekcje, jakimi są garnitur do kawy w fasonie Jenny, filiżanka do kawy Astra lub historyczna Kula.

http://fajnezakupy.pl/wp-content/uploads/2018/09/Modelarnia-1937-1024x724.jpghttp://fajnezakupy.pl/wp-content/uploads/2018/09/Modelarnia-1937-150x150.jpgredaktor1DomRzadziej pamiętamy o przedsiębiorstwach, które mimo niesprzyjających warunków stworzyły silne, narodowe marki, obecne na rynku do dziś. Porcelana z trójkątnym ćmielowskim emblematem od 228 lat pomaga kultywować rodzimą tradycję i sławi polskie rękodzieło na całym świecie.Ćmielów to jedna z najstarszych polskich marek. Jej początki sięgają 1790 roku, kiedy miejscowy...